Iklan

Monday, October 4, 2010

Bermula kisahnye Fakhruz Nordin a.k.a Spark La Cruz..........

Episod 1

Fakhruz nama tu yang diberikan oleh ayah aku (En Nordin). Aku dilahirkan pada 15 Januari 1981 bertempat di Hospital Besar Kuala Terengganu. Tapi aku ni bukan anak jati Terengganu. Aku ni berdarah kacukan, hehehehehe... tapi bukan kacukan luar negara laaa, kacukan malaysia jugak(Kelantan + Johor). Mak aku asal Kelantan, ayah aku Johor maliiiiiii.Setelah 6 tahun bertapak dibumi ni aku memulakan alam persekolahan di Tadika Pasukan Polis Hutan (Sekarang ni P.G.A) di Kubang Badak, Kuala Terengganu. Bila dah masuk umur aku dah masuk 7 tahun bermula la alam persekolahan sebenar bagi diri aku.

Tahun 1988 aku mula mendaftarkan diri di Sekolah Kebangsaan Tok Jembal iaitu dekat ngan rumah aku, lebih kurang 800 meter je…Hari pertama ke sekolah biasa la bagi budak-budak mesti Emak dan Ayah aku temankan…Tahun demi tahun aku belaja kat sekolah tu, tup-tup dah nak exam UPSR rupanye…Alhamdulillah keputusan agak ok jugak la 3A 1B…

Tahun 1994 bermula pulak era persekolahan yang tinggi sedikit iaitu alam sekolah menengah. Mula mendaftarkan diri di Sekolah Menengah Ibrahim Fikri, Seberang Takir. Aku bersekolah di sekolah tu sekejap je iaitu seminggu. Aku faham emak dan ayah aku nak hantar ke sekolah yang terbaik bagi anak sulung dia ni. Aku dihantar pulak ke Sekolah Menengah Sultan Sulaiman iaitu berdekatan dengan Masjid Terapung. Disekolah tu aku tinggal diasrama. Terpaksa berdikari la nampaknya. Tapi aku dah biasa sebab aku dah di 'training' oleh emak nagan ayah aku kat rumah..patutla diaorang suruh aku buat kerja rumah, ada udang disebalik mee rupanya. Tapi hayat aku bersekolah di sekolah ni tak lama jugak. Hanya sebulan je….


Aku pindah sekolah lagi….kali ni ke sekolah agama lak…Sekolah ni antara sekolah yang terbaik di Negeri Terengganu. Sekolah yang dimaksudkan iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tok Jiring. Kali ni aku lama bersekolah di sekolah ni, iaitu 3 tahun. Dalam masa 3 tahun ni apa yang aku tak suka sekali iaitu belaja bahasa Arab. Macam-macam dah aku cuba minat bahasa arab tapi tak boleh jugak. Kerja sekolah bahasa arab asyik tiru orang je.. sampai bila exam PMR je, cikgu dah agak aku dapat berapa dalam mata pelajaran Bahasa Arab. Cikgu jangkakan aku gagal dalam subjek bahasa arab iaitu dapat E. Tepat sekali jangkaan cikgu, aku dapat E dalam bahasa arab. Siot betoi!!!!..tapi subjek lain resulnya agak ok jugak…7A 1B…Bahasa Inggeris mesti B…bila la nak pandai B.I ni…dah bertahun-tahun belaja tak pandai-pandai jugak….asyik B jeee….Disebabkan aku tak minat Bahasa Arab aku ambik keputusan untuk tukar sekolah. Aku bagi tau kat mak ayah aku..Diorang terima keputusan aku tu…2 sekolah aku cuba mintak MRSM dan Sekolah Teknik. Impian aku nak masuk MRSM tapi hajat aku tak kesampaian. Bengang pun ada jugak. Mana tak bengang kawan aku yang dapat keputusan macam aku boleh pulak masuk MRSM (Ada kroni ke?) tapi tak pela tak de rezeki aku.



Tahun 1997 aku diterima masuk di Sekolah Menengah Teknik Terengganu, Jalan Lapangan Terbang. Iaitu dalam jurusan Kejuruteraan Awam. 2 Tahun jugak aku kat sekolah ni. Di sekolah teknik ni aku memang kuat bersukan.Mane taknye macam-macam sukan aku masuk. Nak cerita panjang jugak sampai esok pun tak abis, tak payah la cerita . Sampai ditegur oleh ayah aku. Akibat kuat bersukan keputusan SPM aku agak teruk jugak. Pangkat 2 Aggregat 25...Bengang je sebab kalau aggregate 24 aku dah pangkat 1 dah…kecewa memang kecewa…tapi tak pela, lupakan tentang keputusan tu sebab aku nak enjoy!!!!!..ye la sebab dah habis zaman persekolahan.




 Tingkatan 4KA2 & 5KA2

                                                                   Pengawas Sekolah


Bersambung………ke episod 2

No comments:

Post a Comment